Gorące tematy: Ryszard Opara: „AMEN” Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
327 postów 2034 komentarze

Morskie spojrzenie

Andy 51 - Mąż , ojciec lubiący iść pod prąd

Odwracanie się Polski d……ą do morza.

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Nie będzie niczego, te słowa Kononowicza pasują jak ulał do tego co się dzieje z polskim potencjałem morskim. Stoczni nie ma, przemysł maszynowy pracujący dla stoczni upadł, flota handlowa w zaniku, a wojenna lepiej nie mówić.

 

Chciałby kontynuować temat zapoczątkowany w notce „ Z rybką w herbie ” przez jazgdyni dotyczący szeroko pojętej gospodarki morskiej a w zasadzie Waterloo tej gospodarki zaserwowanej głównie przez ten rząd ale nie tylko.

Jeżeli porównamy okres międzywojenny kiedy to po 123 latach niewoli Polska odzyskała dostęp do morza (71 km z mierzeją helską 147) i porównamy to co zrobiła biedna międzywojenna Polska, z rozgrabieniem floty i upadkiem przemysłu morskiego w okresie kilkunastu lat od 1989 r., można stwierdzić, że polskie władze II RP budowały i tworzyły potęgę Polski na morzu, III RP zwłaszcza za rządu Tuska, tę Polskę morską wykończyła.

Zacznę od Marynarki Wojennej jego stanu na dzień 1 września 1939 r.Marynarka Wojenna RP miała 4 niszczyciele: „Burza”, „Wicher”, „Grom” i „Błyskawica”, 5 okrętów podwodnych: „Wilk”, „Ryś”, „Sęp”, „Orzeł” i „Żbik”, jeden stawiacz min „Gryf”, 6 trałowców, 2 kanonierki, jednostki szkolne i pomocnicze.

Polska flota handlowa miała łączny tonaż 143 671 BRT, na statkach pracowało około 3 tys marynarzy. Mieliśmy 8 statków pasażerskich w tym nowe takie jak Piłsudski, Batory ,Chrobry i  Sobieski, ponad 20 statków handlowych. Było trzech armatorów : ŻP. GAL i Polbryt.

Wybudowano od podstaw port w Gdyni doprowadzając do niej magistralę kolejową ze Śląska z pominięciem Gdańska ( przez Kościerzynę).

W okresie PRL-u przemysł morski został bardzo rozwinięty, w Polsce były trzy stocznie produkcyjne w Gdańsku , Gdyni i Szczecinie, nie licząc stoczni remontowych. Był bardzo rozwinięty przemysł maszynowy produkujący różne urządzenia na potrzeby stoczni z flagowym HCP( Henryk Cegielski Poznań) produkującym świetne silniki okrętowe na licencji Sulzera.

Demontaż przemysłu morskiego rozpoczął się po 1989 r. Flagowy produkt stocznie,  likwidować zaczął Leszek Miller z SLD, który sztuczkami prawnymi zlikwidował stocznie w Szczecinie, na terenie której obecnie są dyskonty. Stocznie gdyńską wykończył Tusk ze swoimi „ fachowcami” od poszukiwania inwestorów arabskich. Stocznia gdańska ledwo zipie. Polskiej floty już nie ma , opisywał to w swojej notatce jazgdyni. Te statki zwłaszcza z PŻM pouciekały pod tzw tanie bandery, PLO podzieliło się na kilka spółeczek i jeszcze w latach 90 – tych cwaniacy sprzedali to co było do sprzedania. Nie ma już takich firm jak Elmor, Hydroster, Fabryki Mebli Okrętowych i dziesiątków kooperantów, którzy produkowali sprzęt, maszyny i urządzenia na potrzeby  stoczni i floty handlowej.   

Pojęcie gospodarka morska dla tego rządu nie istnieje, odcięcie Świnoujścia od morza i od Polski jest tego dobitnym przykładem. Świetni polscy konstruktorzy i projektanci statków oraz setki spawaczy okrętowych, monterów pracuje dla Norwegów, Niemców, Anglików itd. Polska po odzyskaniu w 1919 roku niepodległości miała to szczęście, że do rządu przyszli patrioci i fachowcy, mający wizję Polski morskiej mimo stosunkowo niedużego dostępu do morza, takich jak Kwiatkowski ( budowniczy Gdyni ), min transportu Butkiewicz, który zajmował się koleją a nie zegarkami i pijarem.

Obecna Marynarka Wojenna to obraz nędzy i rozpaczy w porównaniu z nowoczesną flotą II RP. Obecne okręty to z reguły okręty z tzw second hand, mało nowoczesne, a kadłub korwety Gawron budowanej kilka lat , którego budowa kosztowała około 400 mln zł, świadczy o totalnym upadku MW.

Polska ma trzy uczelnie morskie. Dwie cywilne Akademie Morskie w Gdyni i Szczecinie oraz Akademię Marynarki Wojennej w Gdyni. Onegdaj , gdy Polska miała flotę liczącą ponad trzysta statków, były to kuźnie kadr dla naszej floty, obecnie produkują kadry dla obcych armatorów, a Akademia  Marynarki Wojennej oficerów, do okrętów szuwarowo bagiennych bo tak de facto polskich okrętów wojennych jest tyle co kot napłakał.

 

PRZECZYTAJ TAKŻE

KOMENTARZE

  • 09.1939 - koszty alternatywne
    Koszt budowy najwiekszych okrętów Polskich (niszczyciele, okręty podwodne i stawiacz min) w latach 30-tych wyniósł ponad 100 mln zł (średnio po 10 mln na każdą jednostkę).
    Koszt budowy jednego samolotu Karaś czy P-11 nie przekraczał 200 tyś. zł (dla ułatwienia obliczeń znacznie przesadzony).

    Pytanie, co byłoby bardziej przydatne we wrześniu 1939 roku - posiadane 10 okrętów czy dodatkowe 500 samolotów bojowych?
  • @programista 10:04:10
    Patrzenie na na sprawę co by było bardziej przydatne w 1939 z punktu widzenia roku 2013 jest śmieszne.
    A co powiesz o Francji z 1940 r. Miała dużo samolotów i co ?
  • @Andy 51
    Teraz już trwa odwracanie się dupą do rzek, torów wodnych.
    Właśnie przerwano pogłębianie Odry w Szczecinie i odwołano pogłebianie
    toru Szczecin-Świnoujście. Nie odwołano przetargu. Na przetarg i promocję
    pieniądze są.
  • @cyborg 10:44:32
    Wszystko co jest związane z wodą, morze, rzeki , itd , jest konkurencją dla rządu. Monopol na wodę ma Tusk i funkcjonariusze medialni, na lanie wody w tym są mistrzami.
  • @cyborg 10:44:32
    Zgadza się, żegluga na Odrze praktycznie już nie istnieje. Port Koźle można na zdjęciach obejrzeć, jak i we Wrocławiu - rozkradziona i zdewastowana ruina. Szkoda słów i klawiatury by to omówić i opisać. Pzdr!
  • @Kula Lis 12:03:55
    Transport wodny śródlądowy, podobnie jak cała gospodarka morska, leży i kwiczy.
  • @Kula Lis 12:03:55
    Paradoksalnie tylko Niemcom zależy na transporcie barkowym węgla do
    Berlina. Budują nową podnośnię a stara pracuje na pełnych obrotach.
    Teraz węgiel przychodzi do Szczecina i przeładowany na barki płynie
    w górę Odry i skręca do Berlina. Stare BM'ki z polską załogą ale już
    z napisem Berlin na rufie.
  • @Andy51
    Ech Andrzeju,
    żal serce ściska i nóż się w kieszeni otwiera, gdy czyta się twoje wyliczenia.

    Ja jeżdżę po swiecie i widzę, jak gospodarka morska wszędzie kwitnie. Skromniutka Dania, lecz jakże bogata, ma wokól ze dwadzieścia portów wielkości Gdyni i wszystkie kwitną.
    Podczas, gdy u nas likwidowano flotę handlową, o malutkim Mersku 20 lat temu mało kto słyszał. Teraz to największy armator kontenerowy na świecie. I nie tylko, ma swoje pola naftowe i linię samolotów. No i sobie wybudował własną bazę kontenerową w Gdańsku.

    Jak to jest, ze innym się opłaca, a nam nigdy.
    To nie prawdziwi Polacy odwrócili się od morza. To na polecenie zrobili obcy agenci.
  • @cyborg 12:26:42
    Wiem, żal patrzeć co po Ż n Odrze zostało i portach, tabor najbardziej nowoczesny w latach 70 ub. wieku się wykrusza. Pzdr!
  • @jazgdyni 14:20:56
    Cześć Janusz, kilkanaście dni temu wszystkie media zachwycały się tym, że do Polski zawitał największy kontenerowiec świata. Tylko nikt nie zadał pytania, czy on coś przywiózł czy coś wywoził z Polski. Otóż z Polski nie wywiózł ani jednego kontenera, a przywiózł ich sporo. To świadczy o tym , że jesteśmy odbiorcą dóbr konsumpcyjnych, ale zaoferować światu nie mamy specjalnie czego , no chyba, że Tuska.

    Pozdrawiam
  • @Andy 51 14:36:34
    Żydofryca herr kretyna Tuska i jego zbrodniczo złodziejską kamarylę wywieźć w napełnionych balastach, lub zbiornikach fekalii tam ich miejsce. Pzdr!
  • @cyborg 12:26:42
    http://www.nto.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20130425/REGION/130429675 , http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=1601 , http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php
  • @cyborg 12:26:42
    http://www.zegluga.info/index.php?cat=17
  • @cyborg 12:26:42
    Tu możecie obejrzeć jak wszystko zdewastowane, porośnięte w porcie Koźle niegdyś tętniącym życiem http://www.zegluga.info/thumbnails.php?album=52
  • @cyborg 12:26:42
    Na tym kompleksie basenów się wychowałem, byłem na nim ratownikiem, zobacz co z niego zostało, z trzech pięknych basenów, z zapleczem gastronomicznym, szatniami. Kliknij w zdjęcie a zobaczysz drzewa rosnące w 3m niecce basenu 20x50m! http://www.tygodnik7dni.pl/park-edukacyjny-zamiast-basenu-2012,09,28.html
  • @Kula Lis 15:50:44
    http://www.tygodnik7dni.pl/wzlot-i-upadek-waldbadu-2012,02,17.html
  • @Kula Lis 15:50:44
    A to było w Koźlu powyżej mostu na Odrze, pierwszym http://opolskie.regiopedia.pl/wiki/kapielisko-lesne-w-klodnicy
  • @Kula Lis 15:53:49
    Kazik śpiewał " co żeście sk........y zrobili z tą krainą ", czytając Twoje komentarze i otwierając linki , tylko takie słowa cisną się do ust.
  • @Kula Lis
    Przygnębiające zdjęcia. Niedługo powstaną legendy że to były tajne
    ośrodki badań UFO albo V-6.
  • 5*
    Pytanie: czy jest dziedzina, od której nierząd Tuska nie odwrócił się d..ą? Poza kręceniem lodów?
  • @sigma 20:21:40
    Tusk nie odwrócił się d...ą do wszelakich służb. One by sobie na to nie pozwoliły.

OSTATNIE POSTY

więcej

MOJE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930