Gorące tematy: Ryszard Opara: „AMEN” Zabójstwo Adamowicza Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
327 postów 2034 komentarze

Morskie spojrzenie

Andy 51 - Mąż , ojciec lubiący iść pod prąd

Odwracanie się Polski d……ą do morza.

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Nie będzie niczego, te słowa Kononowicza pasują jak ulał do tego co się dzieje z polskim potencjałem morskim. Stoczni nie ma, przemysł maszynowy pracujący dla stoczni upadł, flota handlowa w zaniku, a wojenna lepiej nie mówić.

 

Chciałby kontynuować temat zapoczątkowany w notce „ Z rybką w herbie ” przez jazgdyni dotyczący szeroko pojętej gospodarki morskiej a w zasadzie Waterloo tej gospodarki zaserwowanej głównie przez ten rząd ale nie tylko.

Jeżeli porównamy okres międzywojenny kiedy to po 123 latach niewoli Polska odzyskała dostęp do morza (71 km z mierzeją helską 147) i porównamy to co zrobiła biedna międzywojenna Polska, z rozgrabieniem floty i upadkiem przemysłu morskiego w okresie kilkunastu lat od 1989 r., można stwierdzić, że polskie władze II RP budowały i tworzyły potęgę Polski na morzu, III RP zwłaszcza za rządu Tuska, tę Polskę morską wykończyła.

Zacznę od Marynarki Wojennej jego stanu na dzień 1 września 1939 r.Marynarka Wojenna RP miała 4 niszczyciele: „Burza”, „Wicher”, „Grom” i „Błyskawica”, 5 okrętów podwodnych: „Wilk”, „Ryś”, „Sęp”, „Orzeł” i „Żbik”, jeden stawiacz min „Gryf”, 6 trałowców, 2 kanonierki, jednostki szkolne i pomocnicze.

Polska flota handlowa miała łączny tonaż 143 671 BRT, na statkach pracowało około 3 tys marynarzy. Mieliśmy 8 statków pasażerskich w tym nowe takie jak Piłsudski, Batory ,Chrobry i  Sobieski, ponad 20 statków handlowych. Było trzech armatorów : ŻP. GAL i Polbryt.

Wybudowano od podstaw port w Gdyni doprowadzając do niej magistralę kolejową ze Śląska z pominięciem Gdańska ( przez Kościerzynę).

W okresie PRL-u przemysł morski został bardzo rozwinięty, w Polsce były trzy stocznie produkcyjne w Gdańsku , Gdyni i Szczecinie, nie licząc stoczni remontowych. Był bardzo rozwinięty przemysł maszynowy produkujący różne urządzenia na potrzeby stoczni z flagowym HCP( Henryk Cegielski Poznań) produkującym świetne silniki okrętowe na licencji Sulzera.

Demontaż przemysłu morskiego rozpoczął się po 1989 r. Flagowy produkt stocznie,  likwidować zaczął Leszek Miller z SLD, który sztuczkami prawnymi zlikwidował stocznie w Szczecinie, na terenie której obecnie są dyskonty. Stocznie gdyńską wykończył Tusk ze swoimi „ fachowcami” od poszukiwania inwestorów arabskich. Stocznia gdańska ledwo zipie. Polskiej floty już nie ma , opisywał to w swojej notatce jazgdyni. Te statki zwłaszcza z PŻM pouciekały pod tzw tanie bandery, PLO podzieliło się na kilka spółeczek i jeszcze w latach 90 – tych cwaniacy sprzedali to co było do sprzedania. Nie ma już takich firm jak Elmor, Hydroster, Fabryki Mebli Okrętowych i dziesiątków kooperantów, którzy produkowali sprzęt, maszyny i urządzenia na potrzeby  stoczni i floty handlowej.   

Pojęcie gospodarka morska dla tego rządu nie istnieje, odcięcie Świnoujścia od morza i od Polski jest tego dobitnym przykładem. Świetni polscy konstruktorzy i projektanci statków oraz setki spawaczy okrętowych, monterów pracuje dla Norwegów, Niemców, Anglików itd. Polska po odzyskaniu w 1919 roku niepodległości miała to szczęście, że do rządu przyszli patrioci i fachowcy, mający wizję Polski morskiej mimo stosunkowo niedużego dostępu do morza, takich jak Kwiatkowski ( budowniczy Gdyni ), min transportu Butkiewicz, który zajmował się koleją a nie zegarkami i pijarem.

Obecna Marynarka Wojenna to obraz nędzy i rozpaczy w porównaniu z nowoczesną flotą II RP. Obecne okręty to z reguły okręty z tzw second hand, mało nowoczesne, a kadłub korwety Gawron budowanej kilka lat , którego budowa kosztowała około 400 mln zł, świadczy o totalnym upadku MW.

Polska ma trzy uczelnie morskie. Dwie cywilne Akademie Morskie w Gdyni i Szczecinie oraz Akademię Marynarki Wojennej w Gdyni. Onegdaj , gdy Polska miała flotę liczącą ponad trzysta statków, były to kuźnie kadr dla naszej floty, obecnie produkują kadry dla obcych armatorów, a Akademia  Marynarki Wojennej oficerów, do okrętów szuwarowo bagiennych bo tak de facto polskich okrętów wojennych jest tyle co kot napłakał.

 

PRZECZYTAJ TAKŻE

KOMENTARZE

  • 09.1939 - koszty alternatywne
    Koszt budowy najwiekszych okrętów Polskich (niszczyciele, okręty podwodne i stawiacz min) w latach 30-tych wyniósł ponad 100 mln zł (średnio po 10 mln na każdą jednostkę).
    Koszt budowy jednego samolotu Karaś czy P-11 nie przekraczał 200 tyś. zł (dla ułatwienia obliczeń znacznie przesadzony).

    Pytanie, co byłoby bardziej przydatne we wrześniu 1939 roku - posiadane 10 okrętów czy dodatkowe 500 samolotów bojowych?
  • @programista 10:04:10
    Patrzenie na na sprawę co by było bardziej przydatne w 1939 z punktu widzenia roku 2013 jest śmieszne.
    A co powiesz o Francji z 1940 r. Miała dużo samolotów i co ?
  • @Andy 51
    Teraz już trwa odwracanie się dupą do rzek, torów wodnych.
    Właśnie przerwano pogłębianie Odry w Szczecinie i odwołano pogłebianie
    toru Szczecin-Świnoujście. Nie odwołano przetargu. Na przetarg i promocję
    pieniądze są.
  • @cyborg 10:44:32
    Wszystko co jest związane z wodą, morze, rzeki , itd , jest konkurencją dla rządu. Monopol na wodę ma Tusk i funkcjonariusze medialni, na lanie wody w tym są mistrzami.
  • @cyborg 10:44:32
    Zgadza się, żegluga na Odrze praktycznie już nie istnieje. Port Koźle można na zdjęciach obejrzeć, jak i we Wrocławiu - rozkradziona i zdewastowana ruina. Szkoda słów i klawiatury by to omówić i opisać. Pzdr!
  • @Kula Lis 12:03:55
    Transport wodny śródlądowy, podobnie jak cała gospodarka morska, leży i kwiczy.
  • @Kula Lis 12:03:55
    Paradoksalnie tylko Niemcom zależy na transporcie barkowym węgla do
    Berlina. Budują nową podnośnię a stara pracuje na pełnych obrotach.
    Teraz węgiel przychodzi do Szczecina i przeładowany na barki płynie
    w górę Odry i skręca do Berlina. Stare BM'ki z polską załogą ale już
    z napisem Berlin na rufie.
  • @Andy51
    Ech Andrzeju,
    żal serce ściska i nóż się w kieszeni otwiera, gdy czyta się twoje wyliczenia.

    Ja jeżdżę po swiecie i widzę, jak gospodarka morska wszędzie kwitnie. Skromniutka Dania, lecz jakże bogata, ma wokól ze dwadzieścia portów wielkości Gdyni i wszystkie kwitną.
    Podczas, gdy u nas likwidowano flotę handlową, o malutkim Mersku 20 lat temu mało kto słyszał. Teraz to największy armator kontenerowy na świecie. I nie tylko, ma swoje pola naftowe i linię samolotów. No i sobie wybudował własną bazę kontenerową w Gdańsku.

    Jak to jest, ze innym się opłaca, a nam nigdy.
    To nie prawdziwi Polacy odwrócili się od morza. To na polecenie zrobili obcy agenci.
  • @cyborg 12:26:42
    Wiem, żal patrzeć co po Ż n Odrze zostało i portach, tabor najbardziej nowoczesny w latach 70 ub. wieku się wykrusza. Pzdr!
  • @jazgdyni 14:20:56
    Cześć Janusz, kilkanaście dni temu wszystkie media zachwycały się tym, że do Polski zawitał największy kontenerowiec świata. Tylko nikt nie zadał pytania, czy on coś przywiózł czy coś wywoził z Polski. Otóż z Polski nie wywiózł ani jednego kontenera, a przywiózł ich sporo. To świadczy o tym , że jesteśmy odbiorcą dóbr konsumpcyjnych, ale zaoferować światu nie mamy specjalnie czego , no chyba, że Tuska.

    Pozdrawiam
  • @Andy 51 14:36:34
    Żydofryca herr kretyna Tuska i jego zbrodniczo złodziejską kamarylę wywieźć w napełnionych balastach, lub zbiornikach fekalii tam ich miejsce. Pzdr!
  • @cyborg 12:26:42
    http://www.nto.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20130425/REGION/130429675 , http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=1601 , http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php
  • @cyborg 12:26:42
    http://www.zegluga.info/index.php?cat=17
  • @cyborg 12:26:42
    Tu możecie obejrzeć jak wszystko zdewastowane, porośnięte w porcie Koźle niegdyś tętniącym życiem http://www.zegluga.info/thumbnails.php?album=52
  • @cyborg 12:26:42
    Na tym kompleksie basenów się wychowałem, byłem na nim ratownikiem, zobacz co z niego zostało, z trzech pięknych basenów, z zapleczem gastronomicznym, szatniami. Kliknij w zdjęcie a zobaczysz drzewa rosnące w 3m niecce basenu 20x50m! http://www.tygodnik7dni.pl/park-edukacyjny-zamiast-basenu-2012,09,28.html
  • @Kula Lis 15:50:44
    http://www.tygodnik7dni.pl/wzlot-i-upadek-waldbadu-2012,02,17.html
  • @Kula Lis 15:50:44
    A to było w Koźlu powyżej mostu na Odrze, pierwszym http://opolskie.regiopedia.pl/wiki/kapielisko-lesne-w-klodnicy
  • @Kula Lis 15:53:49
    Kazik śpiewał " co żeście sk........y zrobili z tą krainą ", czytając Twoje komentarze i otwierając linki , tylko takie słowa cisną się do ust.
  • @Kula Lis
    Przygnębiające zdjęcia. Niedługo powstaną legendy że to były tajne
    ośrodki badań UFO albo V-6.
  • 5*
    Pytanie: czy jest dziedzina, od której nierząd Tuska nie odwrócił się d..ą? Poza kręceniem lodów?
  • @sigma 20:21:40
    Tusk nie odwrócił się d...ą do wszelakich służb. One by sobie na to nie pozwoliły.

OSTATNIE POSTY

więcej

MOJE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031